![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdvzRp1vahRUfHVDvPwvi6YaWq_nFcVfA6JSF7i8JbZtWqqW7c9q67Wpv-9V_7KyGvT37Yd6Hv_-BbWyVV6NpBPT9x5_NX_sZv2C6EYS-idGRnRxo0hm9rNwuuGw5sMRl096aXfCfBVqs/s200/karel+II.jpg)
Wie wel met ernstige maagperikelen worstelde en er uiteindelijk het leven bij inschoot, was Robert Grove (1610-1663), een bezadigde prof aan het New College in Oxford. Vier tijdgenoten vertellen dit moordverhaal uit 1663, vele jaren na de feiten. En allen kleuren hun verhaal anders in en wijzen een andere dader aan. Maar al vlug blijkt dat niet de moord op Grove de inzet van deze getuigenissen is, wel de legitimiteit van de koning als hoofd van de Engelse kerk. De restauratie die in 1660 Karel II (foto) op de Engelse troon bracht, maakte immers een einde aan het unieke republikeinse en puriteinse experiment van Oliver Cromwell .
Spionage, samenzweringen, naamsveranderingen, geheimschrift, fraude: Engeland was in die jaren, en eigenlijk al veel langer, een slangenkuil vol verraad en misleiding, waar niets was zoals het leek. En de ultieme drijfveer bleek telkens
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiWBtUUbVvHKQ3xSaV_AK4k6k-gYML4WmM7ZE5oz3ytcYb9FzdjW8QLykIcj2mIghLy9u_6llNoZnjvUCw7HUJukrRz10psG_2xLcvaEID0ezO4igJdxg2wLBIIw8qxWOJ3g0teohXy7GA/s400/goud+van+waarheid.jpg)
En wat is de nu de waarheid? Eventjes ging de discussie de filosofische toer op. Wat is de werkelijkheid en de waarheid? Is de werkelijkheid kenbaar of is waarheid per definitie subjectief en dus gekleurd. De eerste drie getuigen in dit boek lijken dit laatste aan te tonen. En heeft de historicus Wood het wél bij het rechte eind of is ook zijn verhaal een 'constructie', net als de drie andere. We kwamen er niet uit, en troostten ons met de gedachte dat Pears het wellicht ook niet meer wist.
Ve
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhzWAfvbqWwosQpFzPq0k5caI5K56slKYFkSmCqTXxB-YQ-a0iZAVtU7P8DgFurqXPeBk9d5vPoTMYiN6HHuooeknV0OoYuFwTRqAQobxVJ3rPG7t-yHQXob9PKWYD_Rc2BDi-T29osinI/s400/Iain+Pears.jpg)
Maar zoals steeds landde de discussie zacht, en lieten we ons de wijn en hapjes (gelukkig liet Cécile zich niet inspireren door de kookkunst in de 17de eeuwse Engelse colleges) welgevallen. Het leek of niemand zin had om naar huis te gaan.
Maar goed, uitiendelijk doken we toch de herfstnacht in, met het vooruitzicht van nieuw werk op de plank. De komende weken verplaatsen we ons in het hoofd van Grace Marks, de hoofdfiguur van Margaret Atwoods Alias Grace, een boek opgediept uit dit blogarchief.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten