“Als ook de loge nog komt, leg ik het boek aan de kant!” Zo
illustreerde Ludo wat velen van ons dachten: deze thriller voelt al te
nadrukkelijk geconstrueerd aan. Voor ons, ten huize Ciska op 4 maart, lag De stilte van de witte stad van de schrijfster met de zwaar aangezette familienaam, Eva Garcia Saenz de Urturi.
De Baskische schrijfster maakt een ratatouille
van naar verluid usual supects zoals een scheutje erotiek, een snuifje esoterie
(och ja, de loge incluis), couleur locale in een idyllische setting, dé
getraumatiseerde inspecteur, … én voldoende voorspelbaarheid om een groot
publiek te behagen. Het boek verhaalt het onderzoek, uiteraard in een wedloop
tegen de tijd, naar een rituele seriemoordenaar die de Baskische stad Vitoria teistert.
Christine en Chris stoorden zich bij momenten aan de slordige taal, ook Ludo
vond het slecht geschreven (net als Chris deed het hem denken aan Dan Brown), maar
volgens Jo, die het in het Spaans las, moet dit aan de vertaling te wijten
zijn. Vitoria zelf lijkt een personage en wordt vanuit elke mogelijke
invalshoek omschreven, jammer genoeg zoals de meeste personages te weinig
uitgediept. Niettemin, Geert genoot volop van de beschreven setting en Christine
kreeg zin om ooit Vitoria te bezoeken. Chris was er eerder en vond het er
charmerend, maar Jo kon dit nauwelijks beamen ( “… deze verkapte toeristische gids over een stadje dat niet bepaald
uitblinkt in geschiedenis …”). Zowel Jo, Ludo als Chris vonden de eindeloze
sliert lokale namedropping (welke straat, welke bar, welke tapas, welk gebouw, …)
vermoeiend.
Vitoria in Spaans Baskenland: de smalle grens tussen literatuur en city-marketing |
Er waren ook positieve stemmen. Ina had het heel graag gelezen,
vond het een heel leuk en ontspannend boek. Geert is een fan van thrillers,
genoot volop van het lezen en kijkt reikhalzend uit naar het tweede deel van de
trilogie. Ook al vond Christine het voorspelbaar, commercieel en al te
geconstrueerd, ze had genoten van deze perfecte vakantielectuur. Ook zij zag er
een geschikt scenario in voor een film of een serie. Reinold las het door tijdsgebrek
nog niet uit, maar keek uit om verder te gaan. Hij genoot onder andere van de
beschreven setting, de erin verweven historische elementen, de personages (“ …
soms allemaal wel vrij ver gezocht, maar tja, ’t is een thriller.”).
Wat Geert de vraag deed opwerpen: “Kijken wij
wat neer op het genre van de thriller?”, en: “Wat wordt er bedoeld met
literaire thriller?” Chris nam als voorbeeld ‘De Naam van de Roos’ van Umberto
Eco. Maar ook ons vorige boek, ‘Zeg Niets’, over de Noord-Ierse kwestie, schoot
ons meteen voor de geest. Allen waren we het wel eens over het sterke einde van
‘De Stilte van de Witte Stad’. Als in een roetsjbaan komen alle stukjes mooi
samen, de afwikkeling is meeslepend en verschafte ons het nodige ‘leesplezier’
zoals onze voorzitter Geert het zou verwoorden.
Misschien daarom dat de
eindbeoordeling van deze thriller, voor velen tijdens de bespreking nochtans
gewogen en te licht bevonden, al bij al positief uitviel.
We gaven een gemiddelde score van 6,9. Individueel: 8,5 (Ina), 8 (Geert), 7
(Christine), 6,5 (Cisca, Reinoud en Chris) en 6 (Ludo en Jo).
Verslag: Chris
Verslag: Chris
Geen opmerkingen:
Een reactie posten