zondag 14 juli 2019

'De geniale vriendin' van Elena Ferrante

Besproken op 18 juni 2019.

De keuze van dit boek door Reinoud is ingegeven door zijn liefde voor Italië en voor het Italiaans. En hij vertrok binnenkort op reis naar Napels en wou deze stad via dit boek nader leren kennen. Ondertussen was het een reeks van 4 boeken geworden bekend als de ‘Napolitaanse romans’ over de levenslange vriendschap tussen twee vrouwen uit Napels. De romancyclus werd een grote hit in Italië met vele vertalingen tot gevolg en zelfs vrij snel een verfilming in een TV-serie. De hype werd nog aangewakkerd door het feit dat de auteur, met als pseudoniem Elena Ferrante, haar ware identiteit niet wou prijsgeven behalve dat ze geboren is in Napels in 1943. Er is dus een mate van autobiografische verwerking. Of moeten we zeggen ‘zijn’ en ‘hij’ want er doken geruchten op dat het om een man zou gaan die zich bewust als een vrouwelijke schrijver zou voordoen. Het mysterie is nog steeds niet volledig opgelost …



Ludo en Chris hadden aangegeven dat ze de televisieserie hadden gezien of toch bepaalde afleveringen en het verhaal zowat kenden. Het bleek goed geacteerd met een mooie fotografie maar toch wat bordkartonnen decors volgens Ludo. Interessant natuurlijk om de vergelijking met de roman te maken. In plaats van een klassiek verslag van deze leesgroepsessie volgt een interview met voorzitter Geert.

Voel je jezelf spontaan aangetrokken door dergelijke romans?
Niet echt, ik zag de boeken liggen in de bibliotheek maar zou die zelf niet spontaan ontlenen. Wel leuk dat het nu toch gebeurt voor de leesgroep. Nu de eerste gelezen te hebben, zal ik de andere toch niet gaan lezen. En de andere leesgenoten waren ook niet zo enthousiast om de hele reeks te lezen. Dus matig goed, geen uitschieter.

Sommigen noemen het bijna een stationsromannetje? Akkoord?
 Dan ook nu weer niet, deze roman overstijgt nu wel de Bouquet-reeks. Het is meer literair uitgewerkt en behandelt geen evident thema en complexe relaties. Hoewel de relatie tussen de 2 hoofdfiguren toch wel iets krachtiger mocht uit de verf komen volgens een paar leesgenoten.

Of zou je het een vrouwenroman durven noemen omwille van de 2 vrouwelijke hoofdpersonages? Of is dergelijk etiket zinloos?
Nee helemaal niet. Het is niet omdat het meestal over vrouwen gaat, dat dit etiket automatisch op dit boek moet gekleefd worden. Bovendien bestaat er wel zoiets als een vrouwenroman? Naar het schijnt zou het boek vooral verslonden zijn door vrouwen, maar dat betekent niet dat het niet gesmaakt kan worden door mannen. Bepaalde thema’s spreken nu eenmaal meer vrouwen aan dan mannen.

Wat vind je van het thema ‘ontmarginaliseren’ of uit een armoedig milieu proberen te geraken?
Ik vond dat op zich geen sterk thema. Maar één van beide hoofdpersonages is er wel in geslaagd uit haar armoedige situatie te geraken door haar intelligentie en wilskracht. Maar de manier om dat te bereiken, blijkt hier door rijk te worden en status te verwerven via een huwelijk. Vraag is of dat een goed voorbeeld is…. Toch sprak dit thema wel bepaalde leesgenoten sterk aan: Reinoud noemde het een ‘struggle for life’.

Heeft de auteur krachtige en geloofwaardige personages neergezet?
Dat denk ik wel, de relatie tussen de 2 hoofpersonages was zeer intens en tegelijk complex, maar geloofwaardig. Het was een zaak van aantrekken en afstoten tussen beide, opvallend is wel dat nu nog steeds contact houden op hogere leeftijd. Geen van beiden waren echt sympathiek, Lila is koppig en wispelturig. Anderzijds waren er veel nevenpersonages die het verhaal bemoeilijkten. Een namenlijst vooraan zou het wat vlotter maken.

Heeft de verhaalopbouw je kunnen overtuigen of meeslepen?
Uiteindelijk wel, het verhaal was een levenskroniek van een generatie in een grote Italiaanse stad. Maar meeslepend was het nu ook weer niet. Bepaalde leesgenoten vonden het aan de andere kant wat saai waarbij het verhaal te weinig vooruitschuift. Sommigen vonden het ook gekunsteld.

Een ander thema was de kindertijd en schooltijd. Was dat goed aangepakt?
De rol van het onderwijs blijkt toch niet te onderschatten in de opvoeding en emancipatie van mensen. Bepaalde leerkrachten spelen zelfs een doorslaggevende rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Goed studeren was ook een manier om uit de marginaliteit te geraken.

Heeft het je iets geleerd over Napels en Italië kort na de Tweede Wereldoorlog?
Toch wel, het was een goede schets en sfeerbeeld van Napels van na WO-II. Het trekt ook aan om deze stad en wijk ter plaatse te gaan ontdekken. Na diverse boeken hebben we toch al veel geleerd over Italië (denk aan Genua in La Superba). Volgens bepaalde leesgenoten ontbreekt toch meer context over het Italië van na de Tweede Wereldoorlog met het opkomende communisme bij voorbeeld. Ook de rol van de maffia wordt weinig uitgewerkt.

De punten: 4 (Chris), 5 (Christine en Ludo), 6 (Ina en Jo), 7 (Geert) 8,5 (Reinoud en Ciska), gemiddeld 6,25

Verslag: Geert en Reinoud

3 opmerkingen:

  1. Wie dit getuigenis vandaag nog leest, zou het met mij en mijn gezin moeten vieren, omdat het voor sommige mensen allemaal als een grap begon en anderen zeiden dat het onmogelijk was. Mijn naam is Noah Kyano en ik kom uit Amsterdam, maar ik verhuis met mijn vrouw naar Chicago US. Ik ben gelukkig getrouwd met twee kinderen en een mooie vrouw. Er gebeurde iets vreselijks met mijn familie, toen ik mijn baan verloor en mijn vrouw mijn huis verliet omdat ik niet goed voor mezelf en de familie kon zorgen. van haar en mijn kinderen op dat specifieke moment. Ik heb het negen jaar voor elkaar gekregen, geen vrouw om me te ondersteunen om goed voor de kinderen te zorgen. ik probeer een testbericht naar mijn vrouw te sturen, maar ze blokkeert me om met haar te praten, ik probeer met haar vriend en haar familieleden te praten, maar weet nog dat er een mij kon helpen en ik heb later een aanvraag ingediend bij zoveel bedrijven, maar toch deden ze dat om me niet te bellen, totdat er een trouwe dag kwam die ik nooit in mijn leven zal vergeten. toen ik een oude vriend van mij ontmoette aan wie ik al mijn moeilijkheden had uitgelegd en hij me vertelde over een geweldige man die hem hielp een goede baan in de coca cola company en hij vertelde me dat hij een spell speller is, maar ik ben iemand die nooit in spell caster gelooft, maar ik besloot hem een ​​kans te geven en Drigbinovia gaf me instructies en liet me zien wat ik moest doen in deze zeven dagen van de lunch de spell. Ik volg alle instructies en doe wat hij me vroeg om het goed te doen. Drigbinovia zorg ervoor dat alles goed ging en mijn vrouw zou me na Drigbonovia geweldig werk zien. Mijn vrouw belde me met een onbekend nummer en verontschuldigde zich en ze vertelde me dat ze me echt missen en onze kinderen en mijn vrouw keren terug naar huis. En na twee dagen een bedrijf dat ik mijn waarderingsbrief heb ingediend genaamd, nu ben ik de manager van paragon company in de VS. Ik adviseer je als je problemen hebt stuur een bericht naar deze e-mail: doctorigbinovia93@gmail.com of WhatsApp hem op +2348144480786 en je krijgt het beste resultaat. Neem dingen als vanzelfsprekend aan en het zal van je worden afgenomen. Ik wens je het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelim da se zahvalim zeni dami i kraljici koja mi uspesno vratila porodicu evo broja sada sam veoma srecna i zadovoljna zena obrat te joj se ja sam joj veciti duznik vratila mi volju za zivot...evo broja +381616418057viber wcp i poziv

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zat op mijn balkon te denken over hoe mijn huwelijk met tranende ogen van beter naar slechter ging, mijn huwelijk crashte recht voor mijn ogen en al mijn pogingen om dingen met mijn man te regelen lukte niet. Ik hoorde dat mijn man een van zijn ex-vriendin zag, dus ik sprak daar met hem over en de woorden die uit zijn mond kwamen verpletterden mijn hart omdat hij zei dat hij wilde scheiden, deze strijd duurde enkele maanden tot op een noodlottige dag Ik ging door een relatiesite toen ik een getuigenis van een dame zag, zij beschreef hoe een krachtige spirituele spreuknaam dr. Ajayi haar hielp om vrede terug te brengen in haar huis door een spreuk voor haar uit te spreken, ik kopieerde zijn nummer en nam contact met hem op meteen stelde hij me wat vragen over mezelf en ik beschrijf mijn situatie aan hem, in een week na de betovering kwam mijn man thuis en vroeg om vergeving en zei dat hij niet wist wat hem overkwam en beloofde nooit contact op te nemen met zijn ex-meisje opnieuw. Vanaf die dag heb ik weer vrede in mijn huis en allemaal dankzij Dr. Ajayi, de grote betoverer, want hij is een man van zijn woorden. als je een levensprobleem hebt op het gebied van gezondheid of andere sociale zaken, neem dan contact op met Dr. Ajayi via e-mail: drajayi1990@gmail.com of Viber / Whatsapp-nummer: + 2347084887094

    BeantwoordenVerwijderen