vrijdag 12 juli 2019

'Tegenwoordig heet iedereen sorry' van Bart Moeyaert

Wat is Christine goed in timing! Terwijl wij op haar voorstel het laatste boek van Bart Moeyaert lazen, won de schrijver bij zijn 16de nominatie - een accurate illustratie van ‘De aanhouder wint’ - de Astrid Lindgren Memorial Award. Dit is werelds belangrijkste prijs voor kinder- en jeugdliteratuur. Dat Bart Moeyaert is geboren in dezelfde straat waarin we op 2 mei  (2019) Tegenwoordig heet iedereen Sorry bespraken, was naar verluid toevallig. Ciska was afwezig, maar troostend waren de spreuken van geluk die wij elk om beurt uit Reinouds Doosje vol geluk mochten trekken. We deelden die luidop met mekaar en hier en daar was er eentje inspirerend.  Zoals: “Het geluk loopt wel eens de tegenovergestelde kant uit van jouw principes.”

Vervolgens bogen we ons over Bart Moeyaerts laatste werk. Het boek leest als een trein, al speelt het verhaal zich dan af op een warme, lome en trage zomerdag. Verhaal? Een van de meest voorkomende opmerkingen tijdens de eerste ronde was: “Waar gaat dit over?” Een verhaal zonder inhoud? 

Ludo omschreef het als een bevreemdend miniatuurtje dat door de mooie taal toch genietbaar was. Ook Geert las het graag, maar wist net als Ciska, Reinoud of Jo niet goed wat er van te denken. Ook Ina genoot van de taal, maar voelde net als Ciska, Reinould of Christine weinig affiniteit met wat er verteld wordt. Chris had het net moeilijk met de stijl, met het nadrukkelijk gekunstelde en geconstrueerde verhaal. Zo denken en voelen kinderen in de regel niet, en al zeker niet via dit soort  poëtische mijmeringen. Veronderstellingen en zich opstapelende misverstanden kleuren het verhaal over het meisje dat met zichzelf worstelt. Nu, het boek geeft niet meteen al zijn schoonheid kwijt en zowel Geert als Ludo kijken er naar uit om het te herlezen. Volgens Geert zit er geen plot in en draait het allemaal om sfeerschepping, wat ook wel eens aangenaam is. Ina beaamt dit volmondig (tja, alweer die lekkere hapjes).
Het thema vond hij wel herkenbaar, of zoals Ludo het omschreef: “Je wordt in een wereld geworpen en je moet daarin passen. En zij – Bianca – heeft daar problemen mee. Ze wordt niet op haar merites beoordeeld.” Reinoud attendeerde ons er op hoe er in het gezin voortdurend naast mekaar wordt gecommuniceerd.

We pogen ook nog een verklaring te vinden voor de bevreemdende titel Tegenwoordig heet iedereen Sorry, maar komen er niet uit. Is dit te lezen als ‘Sorry dat ik besta’? 

De eindbalans: 7,5 (Ludo), 7 (Geert, Jo en Ina), 6,5 (Christine), 6 (Reinoud en Ciska) en 5,5 (Chris).  Of een totaal van 6,6/10.

3 opmerkingen:

  1. Wie dit getuigenis vandaag nog leest, zou het met mij en mijn gezin moeten vieren, omdat het voor sommige mensen allemaal als een grap begon en anderen zeiden dat het onmogelijk was. Mijn naam is Noah Kyano en ik kom uit Amsterdam, maar ik verhuis met mijn vrouw naar Chicago US. Ik ben gelukkig getrouwd met twee kinderen en een mooie vrouw. Er gebeurde iets vreselijks met mijn familie, toen ik mijn baan verloor en mijn vrouw mijn huis verliet omdat ik niet goed voor mezelf en de familie kon zorgen. van haar en mijn kinderen op dat specifieke moment. Ik heb het negen jaar voor elkaar gekregen, geen vrouw om me te ondersteunen om goed voor de kinderen te zorgen. ik probeer een testbericht naar mijn vrouw te sturen, maar ze blokkeert me om met haar te praten, ik probeer met haar vriend en haar familieleden te praten, maar weet nog dat er een mij kon helpen en ik heb later een aanvraag ingediend bij zoveel bedrijven, maar toch deden ze dat om me niet te bellen, totdat er een trouwe dag kwam die ik nooit in mijn leven zal vergeten. toen ik een oude vriend van mij ontmoette aan wie ik al mijn moeilijkheden had uitgelegd en hij me vertelde over een geweldige man die hem hielp een goede baan in de coca cola company en hij vertelde me dat hij een spell speller is, maar ik ben iemand die nooit in spell caster gelooft, maar ik besloot hem een ​​kans te geven en Drigbinovia gaf me instructies en liet me zien wat ik moest doen in deze zeven dagen van de lunch de spell. Ik volg alle instructies en doe wat hij me vroeg om het goed te doen. Drigbinovia zorg ervoor dat alles goed ging en mijn vrouw zou me na Drigbonovia geweldig werk zien. Mijn vrouw belde me met een onbekend nummer en verontschuldigde zich en ze vertelde me dat ze me echt missen en onze kinderen en mijn vrouw keren terug naar huis. En na twee dagen een bedrijf dat ik mijn waarderingsbrief heb ingediend genaamd, nu ben ik de manager van paragon company in de VS. Ik adviseer je als je problemen hebt stuur een bericht naar deze e-mail: doctorigbinovia93@gmail.com of WhatsApp hem op +2348144480786 en je krijgt het beste resultaat. Neem dingen als vanzelfsprekend aan en het zal van je worden afgenomen. Ik wens je het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo allemaal, ik wil gewoon dit geweldige getuigenis geven aan het hele publiek over een geweldige man die me uit een ernstige ziekte heeft geholpen. Ik heb nu ruim 2 jaar HSV-1 EN HSV-2 VIRUS en ik ging bijna aan het einde van mijn leven vanwege de ziekte. Alles wat ik in mijn hoofd heb is, laat me gewoon opgeven, want het leven is niet langer interessant voor mij en ik bid ook dat God mijn ziel zal accepteren als ik ooit weg ben, gelukkig voor mij, mijn kleine zusje rent naar me toe dat ze vond een dokter op INTERNET die HSV-1 EN HSV-2 VIRUS kan genezen. Ze hielp me met alles, de man vroeg om mijn gegevens zodat hij kruidenmedicijnen voor me kon bereiden. Nadat hij klaar was met het raadplegen van mijn gegevens, vertelde hij me hoe mijn medicijn zal worden bereid, nadat hij klaar was met het voorbereiden van mijn medicijn, stuurde hij me mijn medicijn en na 7 dagen gebruik begon ik later iets anders in mijn bloed op te merken, dus ging ik voor mijn HSV-1 EN HSV-2 VIRUS-test en ik werd negatief getest, ik ben zo blij dat ik kan zeggen dat ik geen patiënt meer ben van HSV-1 EN HSV-2. Als je HSV-1 EN HSV-2 hebt of een ziekte, HIV / AID, HPV, KANKER, HEPATITS B DIABETES ALS, PENIS ENLARGEMNT, neem dan voor je veiligheid contact op met DR.HAZIM VIA e-mailadres (usmandrhazim@gmail.com) of wat is APP-nummer + 2349058026857

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn huwelijk werkte niet, mensen adviseerden me om van mijn man te scheiden omdat hij een bedrieger was, het was een zeer vreselijke situatie om samen te leven met mijn vreemdgaande echtgenoot, het enige wat ik wilde was een verandering, dus nam ik contact op met heer Bubuza voor hulp via WhatsApp: + 1 505 569 0396. Hij vertelde me dat hij mijn verbintenis met mijn echtgenoot zal herenigen met zijn betovering, heer Bubuza vertelde me wat ik moest doen, wat ik onmiddellijk deed en vandaag vier ik dat omdat mijn man helemaal gestopt is met drinken en bedriegen. Neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen